آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا با ۵۶ نفر

 آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا با ۵۶ نفر

محقق اصلی پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به جزییات فاز اول انجام تست انسانی واکسن کرونای ایرانی، گفت: احتمالا فاز اول تست انسانی این واکسن از هفته اول دی ماه آغاز می‌شود.

دکتر مینو محرز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره زمان آغاز تست انسانی واکسن کرونای ایرانی، گفت: احتمالا فاز اول تست انسانی واکسن کرونای ایرانی از هفته اول دی ماه به بعد آغاز می‌شود.

آغاز تست انسانی واکسن کرونا با ۵۶ نفر

وی با بیان اینکه تاکنون تعداد بسیار زیادی برای شرکت در تست انسانی داوطلب شده‌اند، گفت: فاز اول تست انسانی واکسن کرونای ایرانی با ۵۶ نفر آغاز می‌شود. در این فاز دو تزریق برای داوطلبان در فاصله دو هفته انجام می‌شود. یعنی ابتدا یک تزریق را انجام می‌دهند و دو هفته بعد هم تزریق دوم را انجام می‌دهند.

محرز ادامه داد: از آنجایی که شیوع بیماری کووید-۱۹ در سطح شهر زیاد است و ممکن است آنتی‌بادی افراد دچار اشکال شود، در سری اول داوطلبین در یک جای خاص نگهداری می‌شوند و بعد از اینکه نوبت دوم تزریق را انجام دادند، وضعیت آنتی‌ بادی شان چک می‌شود. البته برخی کارشناسان معتقدند که در افرادی هم که به کووید-۱۹ مبتلا شدند، بعد از سه ماه می‌توانند واکسن تزریق کنند. زیرا نمی‌توان همه را تست کرد.

شرایط داوطلبان شرکت در تست انسانی واکسن کرونا

وی درباره شرایط داوطلبان شرکت در تست انسانی واکسن کرونا، گفت: این افراد باید کاملا سالم باشند، تمام تست‌های لازم برایش انجام می‌شود، در عین حال نباید سابقه ابتلا به کووید-۱۹ را داشته باشد و آنتی‌بادی‌اش باید منفی باشد و بین ۱۸ تا ۵۰ سال باشد.

محقق اصلی پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی درباره پوشش بیمه‌ای داوطلبان تزریق واکسن کرونا، گفت: سری اول یک هدیه‌ای به آنها تعلق می‌گیرد و تحت پوشش بیمه نیز قرار می‌گیرند.

چه زمانی واکسن ایرانی کرونا آماده می شود؟

محرز گفت: فکر می‌کنم اگر همه چیز با موفقیت پیش رود و تایید آن را هم از سازمان بهداشت جهانی دریافت کنیم، نهایتا در بهار بتوانیم واکسن کرونای ایرانی را داشته باشیم. نهایتا و حداکثر می‌توانیم اواخر بهار این واکسن را در صورت موفقیت داشته باشیم.

داوطلب انجام تست؛ بیش از حد نیاز

وی درباره برخی فضاسازی‌های رسانه های معاند درباره عدم وجود داوطلب برای تست انسانی واکسن کرونای ایرانی، گفت: این‌ها اصلا درست نیست. می‌خواهند مردم را تحریک کنند و برخی رسانه‌های آن طرفی کارشان همین است. در حالی که داوطلب تست واکسن کرونا از تمام ایران بسیار زیاد است. از تمام ایران، افراد تحصیل کرده و… بسیار داوطلب شدند و داوطلب بیش از حد نیاز وجود دارد.

محرز با تاکید بر اینکه ایران باید واکسن کرونای خودش را تولید کند، گفت: باید بتوانیم خودمان واکسن‌های مورد نیازمان را بسازیم. دانش و تکنولوژی این کار هم وجود دارد. در حال حاضر فقط دو واکسن کرونای فایزر و مدرنا تاییدیه دریافت کرده‌اند که در آمریکا واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند. ابتدا پرستاران و کادر بهداشت و درمان را واکسینه می‌کنند و بعد به سراغ افراد مسن و در معرض خطر می‌روند. بالاخره تعدادی که تولید می‌کنند، آنقدر نیست که در همه جای دنیا در دسترس باشد. واکسن آسترازنکا هم مقداری عقب افتاد که آن هم اگر به زودی تاییدیه دریافت کند، تعداد واکسن برای دنیا بیشتر می‌شود.

وی گفت: در دنیا معتقدند که حتی اگر واکسن ۶۰ تا ۷۰ درصد هم مفید باشد، باید آن را تزریق کرد. بنابراین واکسن‌های ویروس‌های ضعیف شده و کشته شده هم ایمنی بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد هم ایجاد می‌کنند و تمام علمای اپیدمیولوژی دنیا معتقدند که هرنوع واکسنی هست، تزریق کنید تا مصونیت ایجاد کند. البته اینکه زمان مصونیت چقدر است هنوز کاملا مشخص نیست. آنطور که در مقالات گفته می‌شود، معتقدند که زمان مصونیت شاید از یکسال هم بیشتر باشد و شاید تا سه سال هم مصونیت بدهند یا اینکه حداقل مانند آنفلوآنزا قرار باشد سالی یکبار واکسن تزریق شود.

مِتُد واکسن ایرانی کرونا

محرز اظهار کرد: واکسن کرونای ایرانی بر اساس متد ویروس کشته شده و ضعیف شده است که این نوع واکسن هم مصونیت خوبی می‌دهد. در دنیا واکسن‌هایی که با این روش تولید شدند، بالای ۷۰ درصد و شاید تا ۹۰ درصد هم مصونیت دهند که برای جامعه کافی است.

داوطلبان شرکت در تست انسانی واکسن کرونا به کجا مراجعه کنند؟

وی درباره نحوه ثبت نام افرادی که تمایل به شرکت در تست انسانی واکسن کرونا دارند، گفت: موسسه‌ای که این اقدام را انجام می‌دهد، وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است که باید به این موسسه مراجعه کنند و اگر شرایط لازم را داشته باشند، انتخاب می‌شوند. تمام آزمایشاتی که در پروتکل نوشته شده، برایشان انجام می‌شود، به طور کامل معاینه می‌شوند و اگر واجد شرایط باشند، واکسن برایشان تزریق می‌شود.

محرز همچنین گفت: در فاز اول بعد از تزریق اول واکسن، یک بار آنتی‌بادی افراد چک می‌شود تا ببینیم میزان آنتی بادی چقدر افزایش می‌یابد. بعد از دو هفته تزریق دوم انجام می‌شود و دوباره بررسی‌ها انجام می‌شود. همه این موارد به طور دقیق در پروتکلی تدوین شده که انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: ان شاالله از هفته اول دی ماه به بعد تست انسانی را آغاز می‌کنیم.

ونوشه عزیزی

Related post