شاباش دهنده های قاچاقچی دستگیر شدند

 شاباش دهنده های قاچاقچی دستگیر شدند

رسیدگی به این پرونده از چندی قبل به‌دنبال انتشار چند فیلم کوتاه از یک جشن عروسی آغاز شد. این فیلم‌های کوتاه که مربوط به عروسی در یکی از روستاهای شهرستان میناب، واقع در استان هرمزگان بود، افرادی را نشان می‌داد که شاباش های میلیاردی به داماد میدادند. 

همچنین اغلب افرادی که در عروسی حاضر بودند ماشین‌های لوکس و وضعیت مالی بسیار خوب و چشمگیری داشتند. این در حالی بود که ساکنان روستا شغل و درآمد مشخصی نداشتند و معلوم نبود که از چه راهی به این درآمد و وضعیت مالی عالی رسیده‌اند.

این فیلم‌ها برای مدتی در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌چرخید و همه را انگشت به دهان گذاشته بود. در این شرایط بود که حساسیت‌ها نسبت به ساکنان این روستا بیشتر و تحقیقات برای روشن شدن ابعاد مختلف وضعیت مالی ساکنان آنجا آغاز شد. در بررسی‌های اولیه معلوم شد که اکثریت که در مراسم عروسی شاباش میلیاردی داده بودند در کار قاچاق مواد‌مخدر هستند اما هنوز ابعاد پنهان فعالیت آنها مشخص نبود. هرچه تحقیقات در این خصوص ادامه پیدا می‌کرد مأموران به اطلاعات بیشتری دست پیدا می‌کردند.

باند خانوادگی

با ادامه تجسس‌ها مشخص شد که در پشت پرده این باند قاچاق،

۴برادر قرار دارند که حوزه فعالیت‌شان بیش از تصورات اولیه است. آنها انواع مواد‌مخدر را در حجم بسیار زیاد از طریق دریا وارد کشور کرده و در ادامه بخشی از آن را توسط باندهای قاچاق دیگر در استان‌های دیگر توزیع کرده و بخش دیگری را از مرزهای غربی کشور ترانزیت می‌کردند. آنها برای این کار از نفرات زیادی استفاده می‌کردند و برای هرکدام از آنها وظایف مشخصی درنظر گرفته بودند.

گروهی از اعضای باند محموله‌های سنگین مواد‌مخدر را از افغانستان تحویل گرفته و با استفاده از لنج و قایق‌های تندرو به سواحل هرمزگان می‌رساندند. گروهی دیگر محموله را در ساحل تحویل گرفته و از طریق خودروهای سنگین به روستایی که مقر اعضای باند بود منتقل و در آنجا دپو می‌کردند.

همه این مراحل با نظارت و هدایت ۴برادر که سرکرده باند بودند انجام می‌شد و در ادامه باندهایی که زیرشاخه این باند بودند وارد عمل می‌شدند. حوزه فعالیت این باندها در استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، فارس و سایر شهرهای استان هرمزگان بود و بخش دیگری از مواد‌مخدر به شکلی کاملا حساب شده از طریق مرزهای غربی به کشورهای دیگر ترانزیت می‌شد.

دستگیری باند ۷۶نفره

با ادامه یافتن تجسس‌ها که توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) انجام می‌شد ۱۳نفر از نفرات اصلی این باند قاچاق مواد‌مخدر ازجمله ۴برادر که سرکردگان باند بودند در روستای مورد نظر شناسایی و در عملیاتی ضربتی دستگیر شدند.

بررسی سوابق این ۴برادر نشان می‌داد که آنها هیچ سابقه کیفری ندارند و در ۲سال فعالیت‌شان نیز تلاش کرده بودند تا هیچ ردی از خود به جا نگذارند. با وجود این سرانجام دست‌شان رو شد. بازجویی از دستگیرشدگان ابعاد تازه‌تری از فعالیت‌های باند را برملا کرد و موجب شناسایی و دستگیری نفرات دیگری نیز شد و در مدت زمان کوتاهی شمار افراد دستگیر شده این باند به ۷۶نفر رسید. در بازرسی از مخفیگاه اعضای این باند درمجموع ۱۵کیلوگرم طلا و مبلغ ۶٫۵میلیارد تومان پول در حساب‌های بانکی‌شان کشف و توقیف شد.

گردش مالی هزار میلیارد تومانی

بررسی تراکنش‌های مالی دستگیرشدگان مأموران رسیدگی‌کننده به پرونده را حیرت زده کرد؛ چرا که جمع‌بندی این حساب‌ها نشان می‌داد آنها در مدت کمتر از ۲سال بیش از هزار میلیارد تومان تراکنش مالی داشته‌اند و این موضوع از فعالیت گسترده آنها در قاچاق مواد‌مخدر حکایت می‌کرد که همه این اموال توقیف شدند. همه مبادلات مالی حاصل از اقدامات مجرمانه این افراد در زمینه حمل و نگهداری مواد‌مخدر از طریق کارت‌های بانکی اعضای خانواده آنها انجام می‌شد. شناسایی و دستگیری اعضای این باند توانسته بود اسرار پرداخت شاباش‌های میلیاردی در عروسی که فیلم‌های آن تا مدت‌ها همه جا منتشر می‌شد را برملا کند.

قاچاق ۲هزار تن موادمخدر در ۲سال

مجتبی قهرمانی، رئیس‌کل دادگستری هرمزگان جزئیات بیشتری از فعالیت این باند حرفه‌ای قاچاق مواد‌مخدر را بازگو کرد و از صدور کیفرخواست برای متهمان خبر داد. او گفت: پرونده اعضای این باند که بزرگ‌ترین باند مواد‌مخدر جنوب کشور در سالیان اخیر بوده است بیش از ۱۲۵۰صفحه دارد و اعضای این باند سازمان یافته در نتیجه عملیات ضربتی و رصد اطلاعاتی سربازان گمنام امام‌زمان(عج) شناسایی شدند.

براساس بررسی‌های صورت گرفته آنها در مدت کوتاهی توانسته بودند بیش از ۲هزار تن مواد‌مخدر را به کشور وارد کند که از این میزان بیش از ۱۱هزار کیلوگرم از آن در قالب ۹عملیات جداگانه کشف و ضبط شده است.

مجتبی قهرمانی ادامه داد: اعضای این باند بین‌المللی، مواد‌مخدر را از یکی از کشورهای همسایه خریداری و آنها را پس از انتقال به سواحل هرمزگان در سراسر کشور توزیع می‌کردند. البته گستره فعالیت‌های باند مذکور فقط محدود به مرزهای سرزمینی ایران نبود و آنها مشتریانی را در کشورهای خارجی نیز داشتند که تحقیقات برای شناسایی و دستگیری آنها ادامه دارد. او در ادامه گفت: به دستور مقام قضایی  علاوه بر توقیف حساب‌های بانکی، ۴۹واحد مسکونی و تجاری آنها پلمب شد و ۲۵۰نفر شتر از آنها نیز توقیف شده است.

افساد فی‌الارض برای سرکردگان باند

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان همچنین درباره عناوین اتهامی اعضای این باند نیز گفت:‌ در قرار نهایی صادر شده توسط دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس، اتهام متهمان اصلی پرونده، افساد فی‌الارض از طریق مشارکت در مدیریت و سازماندهی باند قاچاق کلان و عمده مواد‌مخدر، خرید و وارد کردن مواد‌مخدر به کشور و توزیع و فروش آن در استان‌های مختلف، پشتیبانی مالی و سرمایه‌گذاری در باند قاچاق عمده مواد‌مخدر از طریق تهیه وسایل نقلیه از قبیل لنج، قایق‌ و خودرو و مدیریت پرداخت‌ها و واریز وجوه بابت مواد‌مخدر و پرداخت حق‌الزحمه به اعضای باند با استفاده از کارت‌ها و حساب‌های افراد مختلف و اجیر کردن اشخاصی برای قاچاق مواد از مبادی ورودی کشور تا تحویل به خریداران، اعلام شده است.

قهرمانی همچنین از صدور کیفرخواست برای اعضای این باند و ارسال پرونده اتهامی‌شان به دادگاه انقلاب خبر داد. او گفت: قرار نهایی درخصوص اعضای این باند بین‌المللی مواد‌مخدر صادر شده و پس از صدور کیفر خواست به همراه دلایل، مستندات و ضمائم پرونده به دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان بندرعباس ارسال شده است و قرار است به‌زودی متهمان محاکمه شوند. او همچنین با اشاره به نقش مهم و تعیین‌کننده حافظان امنیت کشور در شناسایی عوامل این باند مخوف و سازمان یافته و همچنین تکمیل روند تحقیقات به‌منظور مشخص شدن زوایای پنهان فعالیت‌های مجرمانه این افراد، از اقدام به موقع و مقتدرانه سربازان گمنام امام‌زمان(عج) در این خصوص تشکر و قدردانی کرد.

م مشایی

Related post