طرح پیشنهادی ایجاد پارک محلی آتشکده آمل

 طرح پیشنهادی ایجاد پارک محلی آتشکده آمل

از آنجایی که حفظ و حراست از ابنیه تاریخی هر شهر که نشان از قدمت آن شهر دارد موضوع بسیار مهمی بوده، طرح پیشنهادی ایجاد پارک محلی آتشکده با اهداف زیر ارایٔه گردید:

ساماندهی بصری و کاربردی محوطه آتشکده، حفظ حریم بنا و حراست از ضربات مکانیکی ناشی از عبور خودروها، پارک شطرنج و امکان تعامل سالمندان و کودکان، جذب بازدید کننده و گردشگر و رونق محلات کم برخوردار شهری

هر چند مرمت الحاقی صورت گرفته در گذشته بر روی این بنا غیر اصولی بوده و با پوشش متریال اصلی(آجر) اصالت این بنای تاریخی حفظ نشده است اما با ایجاد محیط محافظت شده می توان در حفظ آن تدبیر کرد.

در شهرهای با پیشینه تاریخی غنی مانند یزد، اصفهان، کاشان و … ابنیه قدیمی نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری و جذب مسافر داشته که سالانه بودجه مشخصی برای حفظ و ماندگاری آن تخصیص می یابد.

آتشکده آمل که از معدود بناهای ماندگار از دوره ساسانیان در ایران است می تواند پتانسیل بالایی در جذب گردشگر داشته باشد و با توجه به اینکه آمل به عنوان یک شهر غیر ساحلی مقصد گردشگران نیست، احیای ابنیه تاریخی در رونق اقتصادی این شهر تاثیر گذار خواهد بود.

ضمنا ایجاد اماکن تفریحی در شهر می تواند بر روحیه مردم شهر و سپری کردن اوقات فراغت شهروندان مؤثر باشد.

علاوه بر پتانسیل های تاریخی، شهر آمل دارای پتانسیل های طبیعی و جغرافیایی متعددی بوده که به زودی به ایده های مربوط به آن پرداخته خواهد شد.

ضمنا این طرح یک اتود پیشنهادی بوده که امیدواریم با کوشش و حمایت مسیٔولین شهری شاهد طرح های بهتر و جامع تری از جانب شهروندان آملی در جهت حفظ ابنیه تاریخی و توسعه کاربردی آن باشیم.

به نظر شما کاستی های شهر آمل چیست؟

لطفا نظرات خود در مورد نقاط قوت و فرصت های نادیده گرفته شده شهر آمل را بنویسید.

پیاده سازی طرح: استودیو معماری اثر نو @studio_newsignature

آرمین حمزه نوا

 

ونوشه عزیزی

Related post