وزیر خارجه فلسطین: «معامله قرن» تمام اصولی را که بر پایه آنها مذاکرات صلح شکل گرفت، از بین می‌برد / پذیرفته بودیم که ۲۲ درصد از اراضی تاریخی فلسطین را در اختیار داشته باشیم

نشست فوق‌العاده سازمان‌همکاری اسلامی برای بررسی طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن»، لحظاتی پیش در جده واقع در عربستان سعودی آغاز شد.

این نشست در سطح وزرای خارجه کشورهای عربی به منظور بررسی موضع این سازمان در قبال مسئله فلسطین و قدس شریف در پی رونمایی طرح «معامله قرن»برگزار می‌شود و دو روز پس از نشست مشابه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب است.

در این نشست، «فیصل بن فرحان بن عبدالله» وزیر خارجه عربستان سعودی طی سخنانی ، خواستار اعلام همبستگی با ملت فلسطین و حل و فصل عادلانه قضیه این کشور شد.

«ریاض المالکی» وزیر خارجه فلسطین نیز در این نشست تصریح کرد: معامله قرن، میان دولت ترامپ و حکومت اسرائیل نهایی شد و فلسطینی‌ها بخشی از این طرح نبودند.

وی در ادامه از کلیه کشورهای اسلامی خواست که با رد و محکومیت این طرح، از هرگونه تعامل با آن پرهیز کنند.

المالکی افزود: فلسطینی‌ها آماده اجرای یک روند سیاسی جدی بر اساس قوانین و اصول بین‌المللی هستند و طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری بدون ارائه راه‌حل‌های سیاسی هیچ فایده‌ای ندارد. ما امتیازهای زیادی داده‌ایم و پذیرفتیم که ۲۲ درصد از اراضی تاریخی فلسطین را در اختیار داشته باشیم. اکنون نیز آماده اقدام سیاسی جدی بر اساس قوانین بین‌المللی هستیم. ما دستهای خود را برای صلحی حقیقی مشروط به اینکه موجودیت ما را انکار نکند، دراز می‌کنیم.

وزیر خارجه فلسطین در ادامه توضیح داد: معامله قرن، کلیه اصولی را که بر پایه آنها مذاکرات صلح شکل گرفت، از بین می‌برد و باید یک تصمیم عربی برای رد آن اتخاذ شود. ضمن اینکه ما از هر طرفی که علیه تلاش‌های موجود برای تحمیل راه‌حل‌های غیرعادلانه بر فلسطینی‌ها، حمایت کند، تقدیر می‌کنیم. به ویژه که تلاش‌های بی‌سابقه‌ای برای انکار حقوق ملت فلسطین در جریان است.

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات نیز بدون اشاره به حمایت دولت این کشور از معامله قرن، بر حمایت تاریخی و دایمی امارات از قضیه فلسطین و حقوق مشروع این کشور تاکید کرد.

Related post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.