گردشی در محله فرحزاد تهران

 گردشی در محله فرحزاد تهران

محله فرحزاد از محله‌های قدیمی شمال تهران است.

به گزارش میزان، به نوشته عباس اقبال: «فرحزاد قریه دیگری است در شمال غربی طهران بین تجریش و کن. نام این قریه نیز در کتاب منطقه الطالبیه آمده اما به شکل فرزاد که املای صحیح قدیم آن فره زاد بوده و بعدها این نام به‌صورت فرح‌زاد درآمده که به معنای محل زایش و پیدایش شادی است.»

گردشی در محله فرحزاد تهران
محله فرحزاد از محله‌های قدیمی شمال تهران است که از گذشته به‌صورت روستایی در مسیر جاده امامزاده داوود استقرار داشته و به مرور زمان و در اثر توسعه پایتخت به‌صورت محله‌ای از شهر تهران در آمده است.

ضلع غربی این محله به دره و رودخانه فرحزاد محدود می‌شود که از دامنه‌های البرز آغاز شده و تا بزرگراه یادگار امام محدوده محله را تعیین می‌کند. از سمت شرق نیز خیابان گلپاد و جاده قدیم امامزاده داوود و همچنین مرز بین شهرک‌های مسکونی و تپه‌های مشرف به منطقه فرحزاد به‌عنوان مرز شرقی محله شناخته می‌شوند. خیابان‌های کوهسار و صحرا نیز تشکیل دهنده محدوده جنوبی فرحزاد هستند.

گردشی در محله فرحزاد تهران
روستای فرحزاد از بخش‌های خوش‌آب و هوای شمال تهران به حساب می‌آمده است و هنوز نیز درصد بالایی از اهالی این محله را ساکنان قدیمی ده فرحزاد تشکیل می‌دهند، اما در اثر توسعه شهر تهران، در دهه‌های گذشته شاهد مهاجرت افراد با قومیت‌های متفاوت به این محله بودیم. در حال حاضر این محله دارای حدود ۲۰هزار نفر جمعیت است که علاوه بر اهالی بومی، عمدتا شامل اقوام قوچانی، ترک‌زبان، قزوینی و غیره می‌شوند.

Related post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.