جایگزینی برای نفت ایران نیست

 جایگزینی برای نفت ایران نیست

خطیبی: آمریکا بین بحران نفت و عقب‌نشینی از تحریم راه دوم را انتخاب کرد

عقب‌نشینی‌های آمریکا از تحریم ایران ادامه‌دار خواهد بود

یک کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: اعطای معافیت به هشت کشور از سوی آمریکا برای خرید نفت عقب نشینی آشکاری محسوب می شود.

محمد علی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص تاثیر اعمال تحریم های جدید آمریکا در قبال ایران بر بازار نفت گفت: آمریکا از ابتدا هم بلوف زد. همه محاسبات نشان می داد بازار نفت در صورت تحریم ایران به شدت به هم می ریزد از این رو آمریکا چاره ای جز عقب نشینی نداشت.

 وی با تاکید بر اینکه بروز بحران نفتی در جهان محتمل بود، ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۳۳میلیون بشکه تقاضا از اوپک وجود دارد در حالی که اوپک ظرفیت تامین ۳۲میلیون بشکه را دارد اگر قرار بود نفت ایران را خارج کنند به حتم در بازار کمبود ایجاد می شد و قیمت ها بالا می رفت و بر اساس پیش بینی ها حتی به بشکه ای بیش از ۱۰۰دلار هم می رسید بنابراین آمریکا از موضع خود قبلی مبنی بر صفر شدن صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کرده و ۸کشور را به عنوان خریداران بزرگ نفت ایران از تحریم نفتی علیه کشورمان معاف کردند.  
وی ادامه داد: بین کمبود در بازار و افزایش قیمت ها و صادرات نفت ایران؛ راه حل دوم را برگزیند و ترجیح دادند کمبودی در بازار به وجود نیاید و قیمت ها رشد شتابان نداشته باشد.
وی تاکید کرد: در عمل همه کشورهایی که از تحریم ایرن استقبال می کردند و می گفتند تولیدشان را بالا می برند هم موفقیتی حاصل نکردند زیرا آمارها نشان داد که کشورهایی که اعلام کرده بودند تولید خود را افزایش می دهند تا جبران تحریم و کاهش تولید و صادرات نفت ایران در بازارهای جهانی شود، نتوانستند به وعده های خود عمل کنند.

خطیبی گفت: آنهایی که اعلام کردند به جای یک بشکه نفت ایران، دوبشکه نفت تولید می کنند موفق نشدند و بر اساس آمارهای سه ماهه سوم سال میلادی مشخص شد که کشورهایی که قول افزایش میزان تولید را داده بودند در کل اوپک نتوانستند فقط ۳۶۰هزار بشکه نفت به تولیدات خود اضافه کند این اتفاق در شرایطی بود که به جز ایران و ونزوئلا همه کشورهای عضو اوپک تولیدات خود را افزایش داده بودند.
این کارشناس حوزه نفت و انرژی تاکید کرد:‌با این شرایط طبیعی است که نتوانند کل تولید و صادرات ایران را جایگزین کنند و آمارها این واقعیت را نشان داده و مشخص شده است که واقعیت چیز دیگری است و آمریکا تحت تاثیر این شرایط نسبت به معافیت ۸کشور از تحریم های نفتی علیه ایران عقب‌نشینی کرد.
وی با تاکید بر اینکه نفت ایران حذف شدنی نیست، گفت: بی تردید عقب نشینی های آمریکا تداوم دارد و اروپا نیز در این مسیر در کنار آمریکا نخواهد بود همین امر راه عبور از این دوره را بر ایران سهل خواهد کرد.

Related post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.