پیامد نام‌های اقتصادی که برای اولین بار فاش شد

 پیامد نام‌های اقتصادی که برای اولین بار فاش شد

ایرنا نوشت: در بین اسامی منتشر شده از اعضای هیأت مدیره شرکت‌های زیر مجموعه شستا و صندوق بازنشستگی کشور، نام‌های آشنایی به چشم می‌خورد. کسانی که خود چهره سیاسی یا نام آشنا هستند یا با افراد مشهور نسبت خانوادگی دارند.

محمد شریعتمداری هنگام اخذ رأی اعتماد در مجلس شورای اسلامی وعده داده بود تمام اقداماتی که در زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می‌شود، در منظر مردم باشد.

او تأکید کرده بود انجام هیچ‌گونه معامله‌ای از سوی مسئولان این حوزه انجام نمی‌شود مگر اینکه در سایتی مشخصات آن اعلام شود.

سه‌شنبه شب شریعتمداری در اولین گام فهرست اعضای هیأت مدیره شرکت‌های تابعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و همچنین شرکت‌های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری را برای دسترسی عموم منتشر کرد. او ۱۳ آبان ماه در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس وعده داده بود تا دوشنبه این اسامی را در راستای شفاف‌سازی انجام دهد.

در لیستی که روی وب‌سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شده، اسامی چهره‌های سیاسی و شناخته شده؛ از نمایندگان پیشین مجلس گرفته تا فعالان سیاسی و حتی گاه فرزندان آنان به چشم می‌خورد. منصور حقیقت‌پور، نوذر شفیعی، داریوش قنبری، سید احمدرضا دستغیب، کمال‌الدین پیرموذن و روبرت بگلریان از نمایندگان ادوار هستند که نامشان در لیست منتشر شده از سوی وزارت کار قرار دارد. نام دو فرزند محمدعلی وکیلی، نماینده فعلی مردم تهران نیز در این فهرست قرار دارد.

دکتر حسین علایی مدیرعامل پیشین شرکت آسمان، دکتر سید طه هاشمی سفیر ایران در واتیکان و سعید اله‌بداشتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز دیگر افرادی هستند که از اعضای هیأت مدیره شرکت‌های تابعه شستا یا صندوق بازنشستگی کشوری به‌شمار می‌روند.

طبعا نفس حضور این نام‌ها جای نقد ندارد و می‌تواند ناشی از صلاحیت باشد، اما شفاف‌سازی انجام شده می‌تواند زمینه ساز بررسی این صلاحیت‌ها و شایستگی‌ها باشد.

در ادامه گزارش اسامی برخی از این افراد و شرکتی که عضو هیأت مدیره آن هستند، آمده است:

منصور حقیقت‌پور: نایب رئیس هیأت مدیره هلدینگ صباانرژی

نوذر شیفعی:‌ عضو هیأت مدیره شرکت صنایع شیر

حسین علایی: عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا

مهدی وکیلی: عضو هیأت مدیره شرکت خدمات پشتیبان صندوق بازنشستگی کشوری

کمال‌الدین پیرموذن: عضو هیأت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری

سیداحمدرضا دستغیب: عضو هیأت مدیره شرکت پشم‌شیشه ایران

سعید اله بداشتی: عضو هیأت مدیره کارخانجات پارس الکتریک

داریوش قنبری: عضو هیأت مدیره شرکت پتروشیمی ایلام

احمد محمود رباطی: عضو هیأت مدیره شرکت پتروشیمی فرآورد قشم

روبرت بگلریان: عضو هیأت مدیره شرکت پتروشیمی شیمی بافت

هادی وکیلی: عضو هیأت مدیره شرکت پتروشیمی دوده صنعت پارس

طه هاشمی: عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین

داریوش قنبری: اگر نماینده مجلس نبودم، موقعیت بهتر از این داشتم

وقتی اسامی اعضای هیات مدیره شرکت‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شد، نام داریوش قنبری، نماینده پیشین مجلس نیز در این لیست بود. او در هیات مدیره پتروشیمی ایلام عضویت دارد اما معتقد است این جایگاه را به دلیل تخصص و تجربه‌اش به دست آورده و اگر نماینده مجلس نبود موقعیت بهتر از این داشت.

او در گفت‌وگو با ایرناپلاس با تایید این که عضو هیات مدیره پتروشیمی ایلام است توضیح می‌دهد:‌ من عضو غیرموظف هستم. اعضای غیرموظف حقوقی دریافت نمی‌کنند. تنها یک حق‌الجلسه‌ای می‌گیرند که مبلغی حدود ۸۰۰ هزار تومان در ماه است.

به گفته قنبری اعضای غیرموظف در ماه در دو جلسه شرکت می‌کنند و اگر هم جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار شود موظف هستند که حضور داشته باشند.

این نماینده سابق مجلس می‌گوید: دو دوره عضو هیات مدیره پتروشیمی ایلام بودم. یک دوره از سال ۹۱ به مدت یک سال. اکنون نیز در دوره دوم هستم که یک سال و چند ماه از آن می‌گذرد.

قنبری اظهار می‌کند:‌ عضویت در این هیات مدیره‌ها امتیاز خیلی خاصی برای کسانی که عضو غیرموظف هستند، ندارد. عرف بر این بوده از کسانی استفاده شود که توقع مالی چندانی نداشته باشند و از سوی دیگر انگیزه کافی برای خدمت به مردم داشته باشند.

او می‌گوید: من از دورانی که نماینده مجلس بودم پیگیر بحث پتروشیمی ایلام بودم. انگیزه من برای عضویت در هیات مدیره پتروشیمی ایلام به شکل غیرموظف، مالی نبوده است. من اگر می خواستم جایی مشغول به کار شوم با توجه به سابقه نمایندگی و با توجه به تخصصم می‌توانستم به عنوان مدیرعامل یک شرکت سودده فعالیت کنم. اما انگیزه‌ام چیزی جز خدمت به اهالی منطقه ام نبوده است.

قنبری اضافه می‌کند: هیچ کسی با مدرک دکتری برای ماهی ۸۰۰ هزارتومان این همه وقت اختصاص نمی‌دهد.

او در پاسخ به این سوال که اگر نماینده مجلس نبودید هم احتمال داشت عضو هیات مدیره یک شرکت پتروشیمی شوید می‌گوید: شاید اگر نماینده مجلس نبودم پروژه پتروشیمی ایلام هم به نتیجه نمی‌رسید! من اگر نماینده مجلس نبودم شاید موقعیت خیلی بهتر از این داشتم. بنده فردی با تحصیلات بالا بودم و به صرف اینکه روزی نماینده بودم به این جایگاه نرسیدم. من قبل از اینکه نماینده شوم موقعیت‌های خیلی بهتری داشتم.

Related post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.