این چیزها رو توی هواپیما نبر

 این چیزها رو توی هواپیما نبر

اگر تجربه سفر هوایی داشته باشید، حتما می‌دانید که برخی از وسایل را نباید با خود همراه ببرید. هنگام تهیه بلیط هواپیما آگاهی از وسایلی که نباید با خودتان به هواپیما ببرید، بسیار مهم است. دلیل این اهمیت این آگاهی است که دیگر لازم نیست وسایل غیر مجاز خود را در فرودگاه دور بیندازید.

چه وسایلی را نباید به کابین هواپیما ببریم؟

باید بدانید که بیشتر وسایل نوک تیز مانند ناخن‌گیر، کاتر، چاقو، تیغ، قیچی، انبر و دیگر موارد را نباید در پرواز همراه خود ببرید. اینها اصلی‌ترین وسایلی هستند که اگر همراه خود داشته باشید، از ورود شما به کابین جلوگیری می‌کنند.

 

از دیگر موارد ممنوعه در داخل کابین می‌توان به انواع نوشیدنی، خمیر دندان، ژل مو و اسپری اشاره کرد. بنابراین اگر به شهر زنجان رفتید و سوغات این شهر یعنی چاقو را خریداری کردید، بهتر است با هواپیما به شهر خود برنگردید. هیچ کس دوست ندارد سوغاتی که خریداری کرده، در فرودگاه دور ریخته شود. حالا بیایید دیگر موارد غیر مجاز در پرواز را معرفی کنیم.

داشتن ابزارآلات و لوازم یدکی ممنوع است

حتما یادتان باشد که هنگام پرواز نباید ابزارآلاتی مثل آچار، مته برقی و دیگر موارد همراه خود در کابین داشته باشید. برخی از ایرلاین‌ها حتی اسباب بازی این وسایل را غیر مجاز می‌دانند. لازم است بدانید که لوازم یدکی بزرگتری مثل اره برقی و مواردی از این دست در بخش بار هواپیما نیز غیرمجاز است. مگر اینکه انتقال آنها توسط ایرکارگو انجام بگیرد.

 

قوانین بردن آجیل به هواپیما را رعایت کنید

اگر می‌خواهید در تور مسافرتی آجیل همراه خودتان به هواپیما ببرید، چنانچه یک سری موارد را رعایت نکنید، مجاز به بردن آن در کابین نیستید. نوع بسته بندی آجیل برای بردن آن به داخل هواپیما بسیار مهم است. آجیل باید تا حد امکان داخل بسته بندی شفاف باشد که بتوان داخل آن را به خوبی دید. بسته بندی شفاف باعث می‌شود که ماموران سریعتر بارهای شما را بررسی کنند. مورد دیگری که باید توجه کنید این است که داشتن آجیل در پرواز نباید وجه تجاری داشته باشد. به این معنی که نباید طوری باشد که فرض شود شما می‌خواهید بار آجیل و خشکبار بفروشید. اگر چنین باشد ماموران گیت آن را توقیف می‌کنند.

داشتن سیگار و مواد مخدر در هواپیما ممنوع است

داشتن و استفاده از سیگار در همه هواپیما‌ها ممنوعیت دارد. با این حال می‌توانید حداکثر ۱۰ بسته سیگار داخل چمدان در بخش بار هواپیما داشته باشید. همراه داشتن این سیگارها نیز نیاز به تهیه مجوز از ایرلاین دارد. به علاوه در نظر داشته باشید که بردن انواع مواد مخدر صنعتی به فرودگاه غیرمجاز و ممنوع است.

هنگام خرید آنلاین بلیط چارتر یا بلیط هواپیما معمولی توجه کنید که بردن کبریت یا فندک در تمام پروازها ممنوع است. با این حال بعضی از ایرلاین‌ها در این مورد تبصره‌هایی دارند. برای مثال در ایرلاین ماهان، شما مجاز هستید حداقل یک کبریت یا فندک کوچک با سوخت مایع همراه خود داشته باشید. ولی اگر سوخت فندک گاز مایع باشد، شما مجاز به حمل آن نیستید.

 

فهرست داروهای ممنوع در پروازها

حمل داروهایی که در ترکیب آن‌ها ماده مخدر استفاده می‌شود، در پروازها ممنوع هستند. این داروها را نمی‌توانید همراه خود در پرواز داشته باشید. برخی از این داروها را در فهرست زیر لیست کرده‌ایم:

•داروهای بیش فعالی

•داروهای آرام بخش

•انواع داروهای کدئین و استامینفن

•داروهای مشکلات نقض توجه

•داروهای خواب آور

•شربت‌ها و داروهای مخدر

•اسپری بینی

•کلونازپام

•کلردیازپوکساید

•کلداکس

•دیفن اکسیلات

حمل اسلحه و وسایل مشکوک در هواپیما ممنوع است

حمل و داشتن هر گونه اسلحه و دیگر اشیاء پرتاب کننده گلوله مثل اسلحه شکاری در همه پروازها ممنوع است. برای حمل این موارد باید مجوز قانونی داشته باشید، البته در صورت داشتن مجوز نیز باید به صورت مجزا حمل شوند. وزن سلاح باید از ۵ کیلوگرم کمتر باشد و فشنگ و باروت نداشته باشد. بردن حتی اسلحه اسباب بازی در داخل هواپیما ممنوعیت دارد، چون ممکن است سبب ترس و وحشت شود. اگر سشوار به اسلحه شبیه نباشد، می‌توانید آن را همراه خود به کابین ببرید.

 

حمل آلات موسیقی در هواپیما ممنوع است

هنگام خرید بلیط کیش یا سایر شهرها حتما فراموش نکنید که حمل لوازم موسیقی در کابین ممنوعیت دارد. اگر می‌خواهید این لوازم را با خود به سفر ببرید، باید آنها را در بخش بار تحویل دهید. ابعاد آنها نیز می‌‌بایست از ۱۲۰ سانتی‌متر کمتر باشد. باید آنها را در کیسه‌های حباب‌دار ببندید و به بخش بار تحویل دهید. آلات کوچکتر مثل ویولون یا سازهای بادی کوچک را می‌توانید بدون بسته بندی همراه خود در کابین داشته باشید. برای وسایل موسیقی بزرگتر مثل ویولن سل باید بلیط جداگانه تهیه کنید.

 

حمل باتری‌ها در پرواز ممنوع است

امروز بیشتر وسایل الکترونیکی کوچک با باتری کار می‌کنند، بنابراین باتری یک وسیله ضروری است. با این حال داشتن باتری‌های لیتیومی در هواپیما ممنوع است و برای حمل آن سخت‌گیری‌هایی می‌شود. دلیل ممنوعیت آن این است که ممکن است این باتری‌ها در کابین منفجر شوند. باتری‌های لیتیومی در دمای ۶۰۰ درجه مشتعل می‌شوند. به این ترتیب بردن باتری‌های بالای ۱۶۰ وات براساس قوانین بین‌المللی حمل‌ و نقل هوایی ممنوعیت دارد. پس هنگام خرید پرواز خارجی نیز به این نکته توجه کنید.

از دیگر باتری‌های ممنوع در کابین، باتری ماشین است که ۱۶۰ وات دارد. اگر می‌خواهید ویلچر برقی همراه خود ببرید با ماموران بازرسی را از حمل آن مطلع کنید. حمل شارژر در هواپیما ممنوعیت ندارد.

 

قوانین حمل مایعات در هواپیما

مایعات همراه شما به صورت آب یا ژلاتین در کابین هواپیما باید کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر در ظرف‌های سربسته باشند. باید توجه داشته باشید که حمل مایعات بیش از مقداری که گفته شد، در یک شیشه ممنوعیت دارد. اگر بیشتر از ۱۰۰ میلی لیتر مایعات همراه خود دارید، باید آن را در چند ظرف مختلف قرار دهید. همین قانون برای بردن لوازم آرایش در داخل کابین نیز وجود دارد.

همچنین هر مسافر برای حمل عسل نیز تنها می‌تواند تا ۲۰۰ گرم از این ماده غذایی را حمل کند. حمل آن نیز با شرط بسته بندی مناسب انجام می‌شود.

 

کلام آخر

هنگام خرید بلیط چارتر یا بلیط عادی حتما باید به وسایلی که با خود به هواپیما می‌برید، توجه کنید. برخی از وسایل را می‌توانید در قسمت بار با خود ببرید اما ممکن بردن آن‌ها داخل کابین ممنوع باشد. بنابراین علاوه بر قوانین حمل بار در ایرلاین‌ها، حتما در مورد وسایل مجاز در کابین و قسمت بار اطلاعات داشته باشید.

م مشایی

Related post