خودروی ایرانی را به جایزه کیفیت راه ندادند

 خودروی ایرانی را به جایزه کیفیت راه ندادند

آمل امروز:

خودروی ایرانی،این پر حاشیه همیشگی،همواره مورد انتقاد مردم،رسانه ها و مسئولین بوده و مقصر اول در تصادفات شناخته میشود.

در مسابقه جایزه ملی کیفیت ایران،هیچ خودروساز دولتی داخلی،حائز شرایط لازم برای شرکت،نبود.

صبح امروز ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۲، مهدی اسلام پناه ، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در نشست خبری از برگزاری مراسم اختتامیه جایزه ملی کیفیت ایران با مشارکت شرکت‌ های برتر در روز دوشنبه (۲۶ تیر) با حضور معاون اول رییس جمهوری خبر داد.

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد بیش از ۵۰۰ بنگاه و شرکت در این جایزه شرکت کرده‌ اند که رشد حدود ۱۰درصدی نشان می‌ دهد که ۱۴۷ واحد توانستند از فیلترهای سازمان ملی استاندارد عبور کرده و ارزیابی شوند.

رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به  این سوال  که آیا خودروسازان هم در میان برگزیدگان خواهند بود؟ گفت: خودروسازان حضور نخواهند داشت. یک شرکت خصوصی حضور خواهد داشت که نوع محصول این شرکت متفاوت از آن چیزی است در حال حاضر در بازار وجود دارد.

اسلام پناه با بیان اینکه از اول سال تاکنون به نحوی در حوزه واردات و صادرات تسهیل گری انجام شده است که کمترین نگرانی در این حوزه وجود ندارد، گفت: شرایط را برای واردات خودرو به نحوی رقم زدیم که میلیون ها خودرو الساعه می تواند وارد کشور شود. این تسهیل گری در ماه های گذشته امکان پذیر نبود. امروز هر خودرویی به محض اینکه در گمرکات اظهار شود، بلافاصله و در کمترین زمان ممکن می تواند وارد کشور شود.

شاخص‌های ارزیابی این جایزه بر اساس مشترکات جهان اسلام است و جمهوری اسلامی ایران پیشران این جایزه در بین ۵۷ کشور عضو ” اسمیک” (اندازه شناسی کشورهای اسلامی)  است که مقرر شده به عنوان مدل مشترک کشورهای اسلامی یاد شده اجرایی شود.

همچنین به شرکت‌ ها و بنگاه‌ های برنده در این جایزه، ۳ نوع گواهی حضور، گواهی سطح اهتمام و گواهی سطح اشتهار یک تا چهار ستاره اعطا می شود.

اسلام پناه درخصوص این جایزه تاکید کرد: این جایزه به اندازه ای اهمیت دارد که شخص «مهاتیر محمد» نخست وزیر پیشین مالزی بنای حضور در این مراسم را داشت، اما بنا به دلایلی امسال به صورت تصویری و برخط حضور خواهد یافت. همچنین دبیرکل اسمیک به عنوان سخنران ویژه این مراسم حضور خواهد یافت.

وی با بیان اینکه شرکت کنندگان از تمام حوزه های صنعت، معدن و تجارت حضور متنوعی خواهند داشت، گفت: در این دوره شرکت‌ ها و بنگاه‌ هایی در حوزه‌ های پتروشیمی، لبنی، صنایع تبدیلی، واحدهای بیمارستانی، دامپروری، شرکت‌ های خدماتی، بازرسی، فولادی، قندی ها و غیره از کل کشور حضور دارند.

واحدهایی که در هر جایی با پول خود را سرآمد می دانند در این مراسم حضور نخواهند داشت و ما سعی کردیم بر اصل بی طرفی و استقلال در قضاوت، زمینه های مادی و توانگری مالی بنگاه ها در اخذ رتبه گرفتن آنها موثر نباشد و بنابراین بنگاه هایی که دارای ابزار مالی و فشار مافیایی هستند در این مراسم حضور ندارند.

م مشایی

Related post