عمارت دیگر میزبان زباله نخواهد بود

 عمارت دیگر میزبان زباله نخواهد بود

میز تخصصی مدیریت پسماند در آمل

فرماندار آمل با بیان این‌که مساله مدیریت پسماند در این شهرستان به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: حسب فرمایشات استاندار میز تخصصی زباله را با حضور جمعی از دانشگاهیان و کنش‌گران محیط زیستی در آمل راه انداختیم که به یک مجموعه تخصصی تبدیل شده است.

سید عباس حسینی اظهار کرد: برای کمک به حل معضل زباله طرح تفکیک زباله از مبدا و زباله‌صفر را در دستور کار داریم که سعی می‌کنیم نهایتا تا ماه بعد این طرح را در شهرستان آمل اجرایی کنیم. الان در آمل حدود هزار نفر شهروند زباله‌صفر در بخش خانگی داریم. با اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا حدود ۶۰ درصد کاهش تولید زباله خواهیم داشت.

وی افزود: از سوی دیگر نیز در تلاش هستیم که سایت پردازش زباله تا پایان ماه بعد به سرانجام برسد. با راه‌اندازی این سایت، نهایتا ۲۰ درصد زباله بازگشتی داریم که این مقدار زباله نیز توسط یک شرکت دانش‌بنیان به گازوییل و گاز تبدیل می‌شود. طبق برنامه‌ریزی انجام شده بخش عمده‌ای از این فرآیند تدوین شده برای مدیریت پسماند در آمل تا میانه‌های ماه بعد آغاز می‌شود.

نماینده عالی دولت در آمل درباره سایت زباله عمارت نیز گفت: برای سایت زباله عمارت شرکت آب‌منطقه‌ای تعهد جابه‌جایی دارد. انتظار ما این است که شیرابه و پسماند در این مسیر مدیریت شود. ضمن این که انتظار داریم مشاور آب منطقه‌ای به ما معرفی شود و جلسه‌ای با مشاور داشته باشیم.

داستانِ طولانیِ عمارتِ زباله

سایت زباله عمارت در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر آمل و مسیر جاده و رودخانه هراز قرار دارد که اکنون در دهه چهارم عمرش به سر می‌برد. عمارت در این چند دهه میزبان زباله بیش از ۱۵ شهر مرکزی مازندران بود. این سایت قرار بود حداکثر تا ۲۵ سال پذیرای زباله‌ها باشد، ولی با گذشت بیش از چهار دهه دیگر زور کسی به این عمارت نرسید. در دو دهه گذشته بارها هشدار داده شد که میزان زباله انباشت شده در این منطقه خارج از توان سایت است و دست‌کم از یک دهه پیش تاکنون هم به مرحله اشباع رسیده است.

طی سال‌های اخیر وعده‌های متعددی برای تخلیه زباله عمارت توسط مسئولان شهری، استانی و کشوری عنوان شد و هر بار نیز مسائلی همچون نبود زمین مناسب، اختلافات محلی بر سر نهایی کردن جانمایی زمین، کمبود بودجه یا حتی تغییرات مدیریتی سبب تعویق هرگونه اقدام اثرگذاری شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران بر لزوم توقف انتقال زباله‌ به سایت دپوی پسماند عمارت آمل تأکید کرد و خواستار تعیین فوری زمین جایگزین برای انتقال زباله‌ها شد.

وی افزود: مسئولان مرتبط از جمله فرماندار شهرستان باید خیلی سریع برای این‌که دیگر هیچ زباله‌ای به سایت زباله عمارت نرود چاره‌ای بیندیشند و نقطه جایگزین را مشخص کنند.

 

م مشایی

Related post