منطقه لاریجان شرف آفرین است

 منطقه لاریجان شرف آفرین است

آمل امروز: 

صبح امروز سه شنبه ۱۴ شهریور ماه،انجمن نخبگان لاریجان(همدلان) با حضور در بیت حضرت علامه جوادی آملی در منطقه احمد آباد دماوند با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که نخبگان،علاما،خانواده شهدا،فعالان مجازی و اصحاب رسانه حضور داشتند،ابتدا حجت الاسلام مصطفی پور با تقدیر از حضور نخبگان منطقه لاریجان در این دیدار به بیان مشکلات لاریجان پرداخت و در سخنانی اظهار داشت: مشکل ما خالی شدن بخش لاریجان از جمعیت بومی و مهاجرت نخبگان و اهل فن به دیگر شهرها است و از اهداف انجمن ما ایجاد زمینه اشتغال و تولید و انواع توسعه در بخش لاریجان است.

لاریجان،سرزمینی با استعداد و دارای ظرفیت بالاست.این منطقه مشاهیر و علمای بسیار زیادی تربیت کرده و همانطور که شما پیشتر بیان فرمودید که اکثر علما از روستاها هستند،روستاهای لاریجان هم خواستگاه علمای زیادی از جمله آشیخ زین العابدین حبیبی،آیت الله غروی،آیت الله فرسیو،علامه حسن زاده آملی و ….بوده است.

سپس دکتر منصوری لاریجانی از مفاخر آمل و لاریجان،در سخنانی،علامه جوادی را انسانی ذوالابعاد خواند که تحولی بزرگ در فقه و فلسفه و عرفان ایجاد کردند و  کار نا تمام ملا صدرا را ادامه دادند و قرنها باید بگذرد تا بشود به عظمت کار ایشان پی برد.

دکتر منصوری ادامه داد: مشکلات لاریجان زیاد است و نمی‌شود از حضرت آقا بخواهیم جلوی مهاجرت را بگیرد یا کشاورزی و دامداری را گسترش دهد ولی ما اینجا هستیم تا از توصیه های ایشان درس بگیریم.

ایشان در ادامه افزودند سال ۵۳ یا ۵۴ دولت وقت ۲ درصد بر سود بانکی افزود و آیت الله فلسفی در واکنش به این کار تا مدتها در منبر از ربا و ایجاد وارونگی در نسل های آینده سخن گفت ولی اکنون ۴۳ سال است که ربا با بانکهای ما آشتی کرده است آیا این وارونگی نیست؟

سپس علامه جوادی آملی حاضران در جلسه را به سخنانی مهمان کردند و فرمودند: از سخنان سودمند این دو شخصیت بزرگ علمی بهره بردیم.

در سوره مبارکه انفال خداوند می فرماید پیامبر آمده که شما را زنده کند منظور حیات گیاهی نیست بعضی به ظاهر زنده و در باطن مرده اند. اگر انسان کمتر از ملائکه باشد خودش را باخته است.

الان هیچ فرشی در دنیا گران تر از ابریشم نیست در حالیکه همین ابریشم تا چند روز پیش کرمی روی برگ توت بود.

در دنیا همه چیز تحت تسخیر انسان است و هیچ چیز در کائنات حق سرکشی از او را ندارد و کلید آن دانش انسان است.

انسان حتی اگر در شهر و بلاد خودش نتواند خدمت کند هر جا که خدمت کند شهر اوست.

از کوچکی شهر و روستایتان نگران نباشید علامه سهروردی هم از منطقه ای کوچک به نام سهرورد بود.

هر چیزی در ظرفی ریخته شود از ظرفیت ظرف میکاهد به جز علم که به ظرفیت ظرف می افزاید هر چه بیشتر یاد بگیرید قابلیتتان برای یادگیری مطالب جدید بیشتر می‌شود.

حضرات دریا و کوه و جنگل  در منطقه زرخیز لاریجان در خدمت شماست از ظرفیت ها استفاده کنید.

ما در کشور پهناور ایران و در منطقه بزرگی بودیم زندگی بهتر حق مسلم ماست این تکبر نیست و حق ماست.

ایشان درباره مختلسین و ربا خواران فرمودند این افراد هیزم جهنم هستند تا زنده هستند منشا فساد و بعد از مرگ هم شعله ور خواهند شد.

آمریکا سرزمینی بدوی بود که با کشف کریستف کلمب به دنیا معرفی و آباد شد اما خطه ی شما قرنها تاریخ و فرهنگ و تمدن دارد.

اگر این شرف نیست پس چیست؟ خاک لاریجان شرف آفرین است.

سپس دکتر منصور نژاد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار داشت: انجمن ما از کسانی تشکیل شده که دغدغه این خطه را دارند و اولویت ما شناسایی و هویت بخشی و معرفی خطه لاریجان و بعد آشنایی با فرزندان و نخبه های آن از گذشته تا حال می باشد و اینکه فرصتی فراهم شود تا دور هم جمع شویم و همدیگر را بشناسیم و برای آبادی این خطه قدمی برداریم.

 

 

م مشایی

Related post