محمد رضا محسنی،مداح نام آشنای آملی

 محمد رضا محسنی،مداح نام آشنای آملی

 آمل امروز:

محرم یک انقلاب تاریخ ساز است . عزاداری‌های دهه‌ی اول محرم اما همیشه رنگ و بویی دیگر دارد که الان چند سالیست در کهن‌شهرمان آمل، با صدای مداحی جوان و خوش صدا، حال و هوایی دیگر دارد. او با سبک و صدای کم نظیرش از پیر و جوان، کودک و بزرگسال، زن و مرد را به پای مراسم عزای حسین و یارانش می‌کشاند. شورِشیرینِ “محمدرضا محسنی” ما را بر آن داشت تا در عصر یک روز پاییزیِ محرم در امام‌زاده معصوم واقع در تکیه آملی پای صحبت‌هایش بنشینیم و با شما شریک لحظاتمان شویم:

۱٫ خود را معرفی کنید
سلام و عرض ادب دارم خدمت شما و همه‌ی دوستانی که زحمت میکشن علی‌الخصوص در دستگاه اهل بیت. محمدرضا محسنی هستم با افتخار از شهر آمل. متولد تیر ۶۹ دانشجوی انصرافی، به بازار علاقه داشتم و وارد آن شدم

۲. برخورد مردم با شما نسبت به قبل چه تغییری کرده است؟
مردم شهرم همیشه به من لطف داشتند. از کودکی مداحی را دوست داشتم و با راهنمایی پدر بزرگوارم وارد دستگاه اهل بیت شدم. یک‌سری کم محبتی‌ها بود شاید به این دلیل که فکر می‌کردند یا می‌ترسیدند با خواندن من جلسه خراب شود ولی در کل همیشه به من لطف داشتند و افتخار می‌کنم به مردم خوب شهرم

۳ . چرا مداحی را انتخاب کردید؟
چون صدایم را در دستگاه امام حسین پیدا کردم

۴ . این صدا چطور پیدا شد ؟
پدرم سالهاست مداح هستند و من نیز از ۱۰ ، ۱۱ سالگی می خوانم و کم کم به مرور زمان به این باور رسیدم که می‌توانم مداحی کنم و مجلسی را بگردانم . بخاطر دارم اوایل که شروع به مداحی کرده بودم حتی با شلوارک می رفتم چون سنم کم بود .

۵. صدای شما چه زمانی و چطور پخته شد ؟ چون بنا به صحبت مردم شما تهران کلاس‌های مخصوص مداحی رفتین.

من هیچ کلاسی نرفتم . ۶ ، ۷ سالی که در محرم‌ها حرفه‌ای کار کردم ( اینکه می‌گویم حرفه‌ای جسارت به بزرگان این دستگاه نباشد ) راهش را پیدا کردم و انتخاب اشعاری که مردم دوست داشته باشند و با آن ارتباط برقرار کنند برایم مهم است

۶. اشعار زیبایی را از شما می‌شنویم، این اشعار چگونه انتخاب می‌شوند؟
اکثرا شعرهایی هستند که خودم قلبا دوست دارم و سروده ی خودم هستند ، بعضی اشعار هم از شعرای عزیزمان انتخاب می‌کنم. برایم زیاد فرقی نمیکند که شعر متعلق به کیست، مهم این است که به دل همه بشیند.

۷. در اشعار مختلف داستان‌هایی از اشخاص مذهبی روایت می‌شود، چقدر به سندیت و اعتبار این داستان‌ها مطمئنید؟
همیشه در حد خودم سعی می‌کنم مطالعه کنم و حرفی برای گفتن در این دستگاه داشته باشم، چون می‌دانم سوال می‌شود و می‌دانم سکویی که ما روی آن می‌ایستیم حرمت دارد و باید خیلی چیزها را بدانم. معمولا از مقاتل مورد تایید استفاده میکنم و می‌خوانم و تلاشم بر این است که مستنداتم درست باشد.

۸. از بعضی ملودی‌ها در محرم استفاده می‌شود که معروف به ” ملودی لس آنجلسی ” هستند، نظر شما در این مورد چیست؟
باید طوری کار انتخاب و خوانده شود که “لس آنجلسی” نباشد، ولی یک‌سری کارها هستند که به دل می‌نشینند . ما سال اول دمام و سنجک و یا نِی را که آوردیم خیلی مورد انتقاد قرار گرفتیم و ما می‌گفتیم که این‌ها ساز عزا هستند و بسیار مورد استقبال و توجه مردم قرار گرفت. به نظر من کار باید به دل مستمع بنشیند و شخصی هم اذیت نشود. شخصا اگر ببینم کاری باشد که حرمت اهل بیت را حفظ کند و دلنشین باشد من میخوانم.

۹. تا امروز برایتان اتفاق افتاده که با شنیدن صدای مداحی تاسف بخورید بابت صدا یا انتخاب شعر و نوع مداحی؟
خیر. چون اکثرا کار مداح‌های خوب را گوش میدهم و از آن لذت می‌برم.

۱۰. نظر شما در مورد کارهای پاپ محرمی چیست؟
خیلی خوب است که همه در این دستگاه کار کنند و امام حسین را هر شخصی به نوبه ی خود معرفی کند به مردم

۱۱. سیر صعودی محمدرضا محسنی؟
دعای مادرم


۱۲. منظور از “شور” و “شعور” در انتخاب اشعار و ملودی چیست؟
“شور” همان خوب و گرم بودن جلسه است “شعور” نیز همان حفظ حرمت جلسه است

۱۳. رقم‌های کلانی که بعضی از مداحان برای مداحی طلب می‌کنند آیا صحت دارد؟ شما هم برای مداحی رقم خاصی را تعیین می‌کنید؟

در دستگاه امام حسین اگر رقم مشخص کنند و بگویند من فلان مبلغ میگیرم و اگر ندهید نمی‌آیم، حتی اگر مبلغ مورد نظر پرداخت هم شود به نظرم آن جلسه نمی‌تواند جلسه ی خوبی باشد، چون جلسه دلی نیست. من از دستگاه امام حسین رفقای زیادی پیدا کردم که بتوانم از ایشان یاد بگیرم و سفره ای پهن کنم و درآمدزایی کنم ولی هیچ‌وقت سعی نکردم و به خود اجازه ندادم که مبلغی را تعیین و طلب کنم، اگر هم مبلغی قرار است داده شود باید با رضای دل باشد. شاید جلسه ای مبلغی نداشته باشد، به نظر من جلسه ای که مبلغی ندارد با جلسه ای که مبلغی دارد هیچ فرقی نباید داشته باشند اگر فرق داشته باشد من نمیتوانم هیچ‌وقت در این دستگاه پیشرفت کنم. من به هیچ عنوان رقمی مشخص و طلب نمیکنم. شایعات بسیار زیاد است حتی در مورد خودم، فکر می‌کنم نصف اخباری که در مورد رقم‌های کلان دریافتی توسط مداحان پخش می‌شود شایعه است. مبلغی هم اگر باشد من گمان نمیکنم که شخصی بگوید که فلان رقم را میگیرم و اگر ندهید نمی‌آیم، واقعا فکر نمیکنم دل این کار را داشته باشند

۱۴. یک خاطره برایمان تعریف کنید.
خاطره ی بامزه اینکه: خیلی از طایفه‌های آمل که در بچگی می‌رفتم و آنجا می‌خواندم و به من میکروفن نمی‌دادند، محرم این سال‌ها رفتم به ایشان سر زدم و باعث تعجبشان شد که من همانم!
خاطره ی دلی: سه سال پیش، زمانی‌که هنوز کارهای خدمت و سربازیم درست نشده بود نمی‌توانستم کربلا بروم. برای اربعین دل به دریا زدم و راه افتادم، به مرز مهران که رسیدیم
به امام حسین گفتم اگر قرار است مرا ببری، ببر اما اگر قرار نیست مرا ببری من برنمیگردم چون خجالت می‌کشم برگردم و بگویم که من نتوانستم بروم. خبر آمد که مرز باز شد و پیاده به کربلا مشرف شدیم و یکی از بهترین خاطره هایم این بود که بعد عمود ۹۰۰ که حرم حضرت ابوالفضل معلوم بود یهویی یک سری از بچه های آمل را دیدم که در حال عزاداری بودند و من نیز به آنها پیوستم و یکی از بهترینهای خاطرهای زندگیم اربعین کربلا بود

۱۵. در دو راهی بین الحرمین، کدام حرم را اول برای تشرف انتخاب کردید؟
اینقدر آنجا حالتان بد است که اصلا توان انتخاب ندارید، من الان هر چه به شما بگویم شاید فکر کنید چون مداح هستم و برای اهل بیت می‌خوانم این تعصب را دارم، نه! بی اعتقادترین آدم روی زمین را حاضرم ببرم در دو راهی بین الحرمین بایستد و مطمئنا همین حال به اون دست میدهد، آنجا به جایی وصلید که اصلا نمی‌دانید کجاست. من وقتی وارد شدم آنجا تابلو به عربی نوشته بود حرم حضرت عباس و حرم امام حسین، بیرقداران همراهمان بودند اول قصدشان حرم حضرت عباس بود، اما گفتم اول حرم امام حسین مشرف شویم تا قمربنی هاشم هم از ما ناراحت نشود.

۱۶. اولین باری که در میان جمعیت بسیاری اجرا کردین چه حسی داشتید و کجا بود؟
یک استرس قشنگ در حسینیه ی سنگ‌درکا

۱۷. شما با شنیدن صدای کدام مداح اشک میریزید؟
هر مداحی که بخواند و من با آن ارتباط برقرار کنم اشک می‌ریزم، کلا گریه ‌ای هستم!

۱۸. در تنهایی خودتان غیر از ایام عزا، مداحی گوش می‌کنید؟
رو این حساب که ببینم بچه‌ها چه میخوانند بله گوش می‌دهم، آدم کنجکاوی هستم

۱۹ . خواننده ی مورد علاقه‌تان؟
سیروان خسروی

۲۰. دهه‌ی اول محرم هر شب به نام یک عزیزی است، مردم و شخص شما معمولا با کدام شب و کدام شخصیت مذهبی پرشورتر است؟
برمیگردد به خود مردم، هر شب شور و تاثیر خاص خودش را دارد، من ارادت خاصی به حضرت رقیه دارم و شب سوم محرم را خیلی دوست دارم.

۲۱. ساعت عزاداری در بعضی تکایای آمل بسیار دیروقت بود و برای همسایه ها ایحاد مزاحمت می‌کرد، من نیز در یکی از نقدهایم از این عزاداری‌ها به عنوان “مردم آزاری” اسم بردم، نظر شما در این مورد چیست؟
خودم بعضی وقت‌ها واقعا خجالت می‌کشم و ناراحت می‌شوم از این موضوع و به نوبه ی خود عذرخواهی می‌کنم. من اصلا اختیار ساعت دستم نیست، در مراسم من ساعت‌ها مشخص می‌شود و از من میخواهند که در آن ساعت برای مداحی حضور داشته باشم، شاید خیلی‌ها فکر می‌کنند که من همان ساعت مثلا ۱۲ می‌آیم درصورتیکه اینطور نیست، من از ساعت ۷عصر مراسمم شروع می‌شود و طبق ساعتهای مشخص شده در جلسه حاضر می‌شوم. اگر روزی من تصمیم گیرنده باشم مسلما زودتر ازساعت پایانی شب میگذارم هم صبح فردا سرحالترم و هم مردم آزاری نمی‌شود، خودم هم دل خوشی نسبت به این قضیه ندارم چون تا برسم خانه ساعت ۴ صبح می‌شود .

۲۲. معمولا چشم و هم‌چشمی طایفه‌ای یکی از دلایل انتخاب مداح است برای دهه ی اول محرم، به هر دلیلی شاید شلوغ‌تر شدن تکیه‌شان در شب‌های عزاداری، شما نیز در این سال‌ها برای صدای خوب، انتخاب اشعار مناسب و همه پسند، بسیار طرفدار دارید، اگر در سال‌های بعد طایفه‌های دیگری از شما دعوت کنند آیا قبول می‌کنید؟
رقابت سالم در دستگاه امام حسین هیچ ایرادی ندارد، باید کاری انجام دهیم که در ذهن بماند. اینکه محمدرضا محسنی چند شب آنجا بخواند مهم نیست، مهم این است که فلان تکیه برای خودش چه کاری انجام داده است، برای بی بضاعت‌ها چه کاری کرده، به نظرم این کارها قشنگ است و در ذهن مردم می‌ماند.

۲۳. حستان نسبت به کلمات زیر؟
آمل: یک‌ساعت هم نمی‌توانم ازش دور بمانم
محمود کریمی: با صدایش خاطره دارم
جاده هراز: نمارستاق
مادر: (با بغضی زیبا و چشمانی پر از اشک) بهشت روی زمین
محمدرضا محسنی: قطره ی کوچکی از دستگاه امام حسین
جاوید قلی‌زاده: استادم
شهرت: محبوبیت
طایفه‌ی آملی: طایفه ی بزرگ آملی
ازدواج: بهش فکر نکردم

۲۴. مداح مورد علاقه‌تان؟
با شوخ طبعی خاص خود می‌گوید: “محمدرضا محسنی”

۲۵. شعر مورد علاقه‌تان؟
شعر مورد علاقه زیاد دارم اما شعرهای قدیمی را بیشتر میپسندم

۲۶. تیم مورد علاقه‌تان؟
بارسلونا

۲۴. حرف آخر شما
تشکر می‌کنم از همه ی دوستان وعزیزانی که در این شب‌ها خدمت می‌کنند و خجالت زده‌م که فقط من دیده می‌شوم. درهر طایفه و هیئتی که باشد مداحان دیده می‌شوند و عزیزانی که چای می‌دهند، یا به هر طریقی خدمت میکنند دیده نمی‌شوند. خودم را قطره‌ی بسیار کوچکی از این دستگاه می‌دانم وشرمنده‌ همه هستم. همیشه گفته‌م از همه کوچکترم و همه را بزرگ خود می‌دانم و دست تک تکشان را می‌بوسم وبه هرجایی از زندگی هم برسم سعی میکنم از ایشان درس بگیرم

Related post

3 Comments

  • Kheyli khub boood,khaste nabashid,filmesho pakhsh nemikonid??

  • خسته نباشیدعالی بود♥️،ببخشید فیلم این مصاحبه منتشر نمیشه؟؟

    • فیلمش در کانال خبریمون به آدرس @amolemroz موجوده

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.