چگونه خورشت کنگر بپزیم

 چگونه خورشت کنگر بپزیم

مواد لازم برای تهیه خورش کنگر

کنگر: ۱ کیلوگرم
پیاز بزرگ: ۱ عدد
گوشت خورشتی: ۳۰۰ گرم
جعفری: ۲۰۰ گرم
نعناع: ۵۰ گرم
لیمو عمانی: ۲ عدد
آبلیمو یا آبغوره: ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
۱ ـ ابتدا کنگر را خوب بشویید و به این صورت خرد کنید: قسمت‌های ریشه مانند را جدا کنید؛ سپس تیغ و پوست را با چاقو از ساقه جدا کنید و کنگر‌ها را به صورت خلالی برش بزنید.
۲ ـ پیاز را خرد کنید و داخل یک قابلمه مناسب بریزید. کمی روغن اضافه کنید و قابلمه را روی اجاق گاز بگذارید. صبر کنید تا پیاز‌ها کمی نرم شوند؛ سپس گوشت خورشتی را به پیاز اضافه کنید و روی آن به مقدار لازم فلفل سیاه و زردچوبه بپاشید.
۳ ـ بعد از اینکه گوشت کمی تفت خورد، یک تا دو لیوان آب جوش را همراه با زعفران دم کرده به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و شعله اجاق گاز را کم کنید. حدود دو ساعت و نیم زمان بدهید تا گوشت با شعله کم بپزد.
۴ ـ در این فاصله جعفری و نعناع را خوب بشویید؛ سپس خرد کنید. داخل یک ماهی تابه کمی روغن بریزید و آن را روی اجاق گاز بگذارید. سبزی‌های خرد شده را داخل ماهی تابه بریزید و با حرارت کم تفت بدهید. وقتی آب سبزی کشیده شد، کنگر را به ماهی تابه اضافه کنید و حدود پانزده دقیقه تفت بدهید. وقتی رنگ کنگر تغییر کرد، اجاق گاز را خاموش کنید.
۵ ـ بعد از اینکه گوشت پخت، سبزی و کنگر تفت داده شده را همراه با لیمو عمانی به قابلمه خورش اضافه کنید و دوباره درب قابلمه را ببندید و زمان بدهید تا خورش جا بیفتد.
۶ ـ بیست دقیقه آخر پخت خورش نمک و آبلیمو یا آبغوره را به قابلمه اضافه کنید. بعد از اینکه خورش جا افتاد و به روغن آمد، اجاق گاز را خاموش کنید و این خورش خوشمزه و پر خاصیت را همراه با کته یا پلوی زعفرانی میل کنید. نوش جان.
نکته
خورش کنگر در ایران به دو شکل سبز و قرمز تهیه می‌شود. برای تهیه خورش کنگر می‌توانید به جای استفاده از سبزی از رب گوجه فرنگی و زعفران استفاده کنید؛ همچنین اگر دوست دارید طعم خورش شما ترش‌تر شود، می‌توانید به جای رب گوجه فرنگی از رب انار استفاده کنید.

م مشایی

Related post