کشت دوم ممنوع

 کشت دوم ممنوع

آمل امروز:

حیدر داوودیان در نخستین جلسه شورای معاونان و مدیران این شرکت در سال جاری اظهار کرد: انتظار داریم که ممنوعیت کشت دوم در همه نقاط استان به طور جدی مورد توجه کشاورزان و دستگاه‌های مرتبط از جمله جهاد کشاورزی استان قرار بگیرد.

مدیر عامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه مدیریت مناسب منابع آبی استان منجر به کاهش خسارت خشکسالی شد، ادامه داد: با تلاش‌های گسترده‌ای که برای مدیریت منابع آبی استان انجام شد با وجود خشکسالی شدید و کاهش چشمگیر منابع آبی شاهد رضایت نسبی کشاورزان و شرایط مطلوبی در سطح زیر کشت و برداشت محصول در استان و پیشگیری از خسارت ناشی از کم آبی در مازندران هستیم.

وی افزود: با وجود پیش‌بینی‌هایی که به دلیل خشکسالی درباره کاهش سطح زیر کشت استان داشتیم، با توجه به بارندگی‌های مناسب و با تلاش همکاران آب‌منطقه‌ای و ادارات منابع آب شهرستان‌ها، بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان از ۶۷ هزار هکتار کشتزارهایی که پیش‌بینی می‌شد دچار تنش شدید خشکسالی باشند و کشت در آن ها میسر نباشد، حدود ۶ هزار هکتار کشت نشد و در بیش از هفت هزار هکتار نیز کشت جایگزین انجام شد. اما بقیه اراضی کشت شد.

وی خاطرنشان کرد: از همه همکاران در واحدهای مختلف شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران سپاسگزارم و انتظار دارم که این همت و عزم همگانی ادامه داشته باشد. هنوز تا پایان فصل کشت زمان داریم و باید با تمام توان در میدان حضور داشته باشیم.

وی اظهار داشت: امسال با وجود خشکسالی جدی و شدیدی که در استان داشتیم و کاهش منابع آبی پیش‌بینی می‌شد با کاهش سطح زیر کشت و محصول مواجه شویم. اما با تلاش همکاران در شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران در مدیریت منابع آبی موجود خوشبختانه شاهد وضعیت تقریبا برابر با سال‌های گذشته هستیم.

وی افزود: هر چند که همچنان ممکن است کاستی‌هایی در برخی مناطق استان برای تامین آب کشاورزی دیده شود، اما به هر حال با وجود تنش آبی شدید شاهد رضایت نسبی کشاورزان در سراسر استان هستیم. امیدواریم با تلاش‌های همه همکاران بتوانیم با کمترین میزان خسارت از بحران خشکسالی عبور کنیم.

رییس هیات مدیره شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: تلاش‌های انجام شده توسط کارکنان و مدیران این شرکت برای مدیریت منابع آب در سال آبی و سال زراعی جاری یک دستاورد مهم در حوزه مدیریت منابع آب به شمار می‌آید که باید برای ارائه به جامعه و مسئولان مستندنگاری شود.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران درباره آخرین وضعیت منابع آب زیرزمینی هم خاطرنشان کرد: حجم آب زیرزمینی استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۱۱ میلیون متر مکعب کاهش یافته و مقدار ذخایر آبی زیرسطحی استان به کمترین مقدار در ۳۱ سال گذشته رسیده است.

داوودیان اظهار کرد: ذخایر سدهای استان نیز امسال به کمترین میزان طی ۱۳ سال اخیر رسیده است. به طوری که اکنون حدود ۱۰۸ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده در مخزن سدهای استان وجود دارد که کاهش ۴۶ میلیون متر مکعبی در مقایسه با مدت مشابه پارسال و عقب‌ماندگی ۳۰ درصدی نسبت به پارسال را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران با بیان این‌که در حال حاضر ۷۶ درصد از مخزن سد شهید رجایی و ۵۶ درصد از مخزن سد البرز خالی است، درباره توزیع و تنظیم آب پشت این سدها نیز گفت: امسال تا کنون از سد شهید رجایی ۱۸ میلیون مترمکعب و از سد البرز ۵۶ میلیون متر مکعب آب به کشاورزی اختصاص داده شد. مجموعا از سدهای استان تا کنون ۸۸ میلیون متر مکعب آب برای سیراب کردن کشتزارهای استان و ۵۷ میلیون متر مکعب هم برای تأمین آب آشامیدنی رهاسازی شد.

داوودیان با اشاره به بارندگی‌های بالاتر از نرمال فصل بهار و تاثیر این بارندگی‌ها در کاهش تنش آبی و بحران خشکسالی گفت: در ۶ ماه نخست سال آبی جاری یعنی مهر تا اسفند ۱۴۰۱ بیشتر نواحی استان در خشکسالی بسیار شدید قرار گرفتند. اما از مهر تا انتهای خرداد اوضاع بهبود یافت و برای تیر هم شرایط بارندگی بهتر از سال گذشته است.

م مشایی

Related post