یک لباس با کلی حاشیه

لباس مداح معروف در جشن مولودی حاشیه ساز شد.
امیر کرمانشاهی در مراسم جشن میلاد امام رضا(ع) هیأت انصارالحجه مشهد لباس عجیبی به تن کرد که بلافاصله با انتقادات پیشکسوتان و مردم مواجه شد. او بلافاصله با انتشار متنی از مردم دلجویی کرد.
او در این مراسم، لباس زرد رنگ آستینکوتاهی با نقش و نگارهای مختلف رنگی به تن داشت که بلافاصله از همان تصاویر پخش زنده جلسه مورد انتقاد مداحان و پیشکسوتان این عرصه و حتی مردم عادی قرار گرفت.
امیر کرمانشاهی بلافاصله بعد از این ماجرا و برداشت سوء مردم از این اقدام که منجر به جریحهدار شدن احساسات بسیاری از هیأتیها شد با انتشار استوری در فضای مجازی تقریباً عذرخواهی کرد. البته این پیام او مانند عواقب ناشی از لباس پوشیدنش دیده نشد و کمتر کسی آن را دید. مسئولین رسانهای این هیأت تاکنون عکس و فیلمی از این مراسم منتشر نکردهاند و دقت نظری در این خصوص داشتهاند و شنیده میشود حتی از این اقدام کرمانشاهی هدفی را هم دنبال میکرده است، اما به دلیل خلط مباحث تاکنون از طرح آن منصرف شده است.
حجتالاسلام احمد صابری تولایی از منبریهای مشهد در خصوص این اقدام نوشت: «چندی است با پدیده سلبریتی مذهبی مواجه شدهایم که عموما در جامعه مادحین اهل بیت دیده میشوند. آرایشگاه لاکچری، جشن تولد لاکچری، ماشینهای گران قیمت، لباسهای خلاف عرف مجالس مذهبی و…
آنچه این خطا را مضاعف میکند، توجیهگری عاملین این رفتارهاست. مداحی اشتباه کرده باید عذر خواهی کند و اصلاح، اما متاسفانه کمتر شاهد این اصلاح و عذرخواهی هستیم. حاج امیر کرمانشاهی در پاسخ به برخی انتقادات ناظر به لباسی که در شب ولادت امام رضا علیه السلام پوشیده بود، متواضعانه قبول و عذر خواهی کرد و این حُسن اخلاق و حسن مواجهه با منتقدین دلسوز جای تقدیر دارد. حاج امیر توانسته جوانان زیادی را جذب هیأت کند و طبیعتاً مجالس شلوغ ایشان دال بر اثرگذاری در مخاطب است، لذا توقع میرود که دقتنظر بیشتری در سلوک خود داشته باشد. البته ایشان برخلاف برخی از مداحان در احترام به بزرگتر، تکریم پیشکسوتان، اقدامات جهادی، نشستن پای منبر، اخلاص و عدم آلوده شدن به مبالغ کذایی و… توفیقات خوبی داشته است و امیدواریم برخی از اقداماتی که ممکن است، دستاویز عدهای برای تخریب مجالس اهل بیت علیهم السلام شود پرهیز کنند اگر چه نیتشان از این عمل کاملاً مطلوب باشد.
مداحان جوان باید با الگوگیری از پیشکسوتان این عرصه با تواضع، اخلاص،ساده زیستی و… تبدیل به الگوهای مطلوب برای مخاطبین شوند.»
با پذیرش اشتباه و تکرار نشدن، موضوع خاتمه مییابد
یکی دیگر از مخاطبان هم در فضای مجازی در خصوص اشتباه مصداقی امیر کرمانشاهی نوشت: «یک حکم داریم، یک مصداق، یک ضابطه تشخیص مصداق. که فقط اشتباه در وسطی میشود اشتباه در موضوع! مثلاً یک مدرسه میگوید:
ـ ما به ممتازها جایزه میدهیم. (حکم)
ـ ممتاز یعنی معدّل ۱۸ به بالا. (ضابطه تشخیص مصداق)
ـ آقای X ممتاز است. (مصداق)
اشتباه در تشخیص مصداق، وقتی است که به یکی با معدّل ۱۰ جایزه بدهند. ولی اگر بگویند: «ممتاز یعنی معدّل ۱۰ به بالا»، این میشود یه اشتباه کلّی، نه مصداقی!
اینجا هم از متن به نظر میرسد اشتباه در تعیین ضابطه تشخیص مصداق (معیار بهترین لباس بودن و لباس شاد بودن) بوده است، نه خود تشخیص مصداق (بهترین لباس). که البته این را هم عذرخواهی جبران میکند. به این شرط که طرف متوجّه نوع اشتباهش شده باشد.
یک نکته دیگر هم اینکه از نظر فنّی (به قول بنده خدا: «با دقّت بخوانید») این متن، عذرخواهی نیست! (دلجوییه؛ پذیرش اشتباه نیست.) ولی همین هم آن دلخوری و تکدّر را جبران میکند.»